17 juli 2013

Om miljöpartister, folkmord och långresor

De svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson gjorde en omtalad, och omskriven, resa till Ogaden-provinsen i Etiopien 2011, för att avslöja vidrigheter i allmänhet och folkmord i synnerhet.

Tänk, jag levde i tron att det sedan dess var slut med svenska resenärer till Ogaden. Men jag hade fel!

Miljöpartisten Mohamud Dayib, från Göteborg, tog frugan och de 9 (nio!!!) barnen på en liten tripp!

Enligt Mohamuds bror, greps miljöpartisten av åtta uniformsklädda män, misshandlades, kastades ut ur en bil i hög fart för att därefter ha tagits till en lokal där misshandeln fortsatte.

Mohamud har nu förts till den svenska ambassaden i Addis Abeba.

SVT berättar på onsdagskvällen att det, ”enligt säkra uppgifter”, visar sig att Mohamud inte uppvisar några som helst tecken på att ha blivit misshandlad!

Jag anser att sanningen väger tyngre än dramatiska beskrivningar av ett skeende som inte tycks ha ägt rum.

Den svenska journalistkåren, SVT:s murvlar undantagna denna kväll, visar ännu en gång att de producerar alster som kanske inte borde ha producerats.

Dessutom undrar jag om det är okej för Miljöpartister att flyga så långt som till Etiopien. Är det inte lite för långt och mycket för miljöpåverkande? Med fruga och nio barn i släptåg hoppas jag att Mohamud planterat en urskog av träd i något syd-Sahariskt land, som en miljökompenserande åtgärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar