25 juni 2013

Slut med båtkänslan på Finlandskryssen!

Ånedinlinjen, som trafikerat sträckan Stockholm – Mariehamn sedan 1973 lägger ner verksamheten.

Fartyget, som genom åren haft olika namn men nu kallas m/s Birger Jarl, har med sin litenhet, mahogny- och en jäkla massa mässingsdetaljer ombord givit en riktig fartygskänsla som är omöjlig att känna ombord på de kolosser som annars trafikerar Östersjön.

Det är inte svårt att förstå att lönsamhet har varit omöjlig att uppnå för företaget.

Lika lätt kommer det att bli att känna saknad efter ett fartyg som känts som ett fartyg!

2 kommentarer:

  1. Hur menar du att lönsamheten måste vara dålig? Jag är dålig på färjelinjerna mot finland/åland/baltikum. Mycket händer ju där hela tiden tror jag. Vissa destinationer utvecklas och vissa avvecklas.

    Är det för att fartyget är litet som du menar att ruljansen blir svår att upprätthålla. Att folk inte vill åka längre med så små fartyg eller att det ändå inte går att balansera budget även om fartyget vore välbelagt? Går det stora båtar från stockholm till åland som folk föredrar. (Kan det inte ta bilar?)

    Håller annars med om att det är väldigt tråkigt ifall gammaldags vackra fartyg inte längre kan användas kommersiellt. Just östersjön är ju också ett intressant område numera. Stora delar var ju tidigare avstängda eller låg perifert till. Inte så numera. Finland, estland, lettland, litauen, ryssland och tyskland är ju alla intressanta länder som utvecklas runtom östersjön och det borde ju kunna innebära större behov av resor till olika orter. Även mindre sådana.

    Skulle ju vara väldigt intressant med trafik från stockholm mot de estniska öarna osv. (Därifrån kommer man väl rätt enkelt vidare till baltikum och vidare ner mot europa ifall man vill). Men traditionen i sverige bjuder väl att detta skall vara rena nöjesresor med billig mat och dryck och lätt underhållning och sedan hem igen så fort som möjligt, och då blir det kanske svårare.

    Hursomhelst, hoppas att fartyget hittar nya uppgifter som det kan få utföra, gärna i östersjön.

    SvaraRadera
  2. En annan reflektion med just det här fartyget och rederiet är väl att det har stockholmsområdets bästa hamnplats? Mitt inne i staden vid skeppsbron, om jag inte tar miste. Framför alla de gamla handelshusen där (1700-1800 tals byggnader).

    Och just det här fartyget är väl ungefär maximalt vad man kan placera där. En mycket större båt skulle ju blockera dels utsikten från gamla stan och dels förfula hela området. Medan just den här båten inte gör det och kompletterar istället den plats den ligger på ganska fint.

    Vad skulle nu hända om den båten försvinner därifrån. Lite oroväckande. Synd om det enbart blev en café kaj utan levande båtliv. Eller enbart med turistande segelbåtar osv. Vi får väl hoppas på det bästa.

    SvaraRadera