28 juni 2013

Om konkurser, niande och det moderna livet

En kvinna som bokat flygbiljetter via en resebyrå, One ticket away, krävdes på full betalning av biljetterna när flygbolaget, det ungerska Malev, gick i konkurs.

Nu vill KO att Högsta domstolen klargör vilket ansvar resebyrån har. Bra!

Själv undrar jag varför någon i dag överhuvudtaget använder sig av en resebyrå? För folk som reser i tjänsten kan det vara en nödvändighet att det finns resebyråer men för privata ändamål är behovet en smula, förundrande nog, överskattat.

Att år 2013 fortsätta att påstå att det finns äldre som inte behärskar en dator är inget annat än ett utdöende argument! Precis som det är en feluppfattning av den 23-årige yngling som i DN, med anledning av att niandet tycks gå en hopplös ny vår tillmötes, sa något i stil med att det var av respekt för pensionärer, som han väljer att använda ”Ni” som tilltalsord. Vad han inte begripit är att den som i år fyller 65 faktiskt föddes 1948 och är uppvuxen med Elvis, Tommy Steele, Rock´n roll och troligen varit mer pårökt och mer kopulerande än vad han själv någonsin varit.

För att återvända till resebyråtvisten så är det ju faktiskt så att inte ens våra stora charterarrangörer vill ha någon kundkontakt längre. I affärsplaner ställs höga mål om att de allra flesta kunder bör sköta sina affärer via en dataskärm och inte besvära mer än nödvändigt.

Hur som helst blir det intressant att se om HD väljer att ta upp målet med kvinnan och resebyrån och hur detta i så fall avgörs.

Rådet till alla måste bli: Boka din resa för egen maskin. Kan/törs du inte så be någon som törs/kan. Betala med ett kreditkort så är du, i de flesta fall, skyddad om konkursen står och lurar i vassen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar