29 maj 2013

Om det insnöade trafikkontoret

Äntligen är sommaren här med grönska, blommor och de första kullarna med fågelungar redan utflugna! Som jag har längtat!

I Vinterviken i Stockholm råder det dock, åtminstone bitvis, helt andra förhållanden.

I dagens DN visas bilder på en vulgärt stor snöhög som "kanske" kan vara bortsmält någon gång runt midsommar.

Att snömassor måste dumpas någonstans är lätt att förstå även om jag minns den gångna vintern som befriad från snöröjning och att det därför är svårt att förstå den konstgjorda alpen i Vinterviken.

Det som gör mig konfunderad i dagens DN-artikel är däremot ett uttalande från Susanne Pettersson på trafikkontoret i Stockholm. Angående alternativa lösningar till att minska framtida snöhögar under sommaren säger hon: "Vi har varit i Helsingfors där de har snösmältningssilor och ska åka tillbaka för att se om det fungerar!".

Om trafikkontorets personal redan varit "på utflykt" till Helsingfors för att studera den nya tekniken, varför i hela världen tog man inte reda på om den fungerar redan under det första besöket? Vad hände med den nya tekniken med inhämtande av information via internet?

Vilken typ av ny information förväntar sig Pettersson som kräver ett nytt besök på plats, en ny tjänsteresa, nya traktamenten och nya hotellbokningar? Och hur många kollegor anser hon måste resa med för att resultatet av resan ska bli det optimala?

Ibland visar tjänstemän och politiker mycket liten förståelse för att användandet av skattepengar skall värderas i förhållandet till vad spenderandet ger för resultat.

På trafikkontoret tycks det som om personalen, av många skäl, är insnöad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar