20 maj 2013

En weekend i Europas huvudstad

Tillbaka på svensk mark igen efter några dagar i Bryssel.

Här kommer ett litet sammandrag:

Vid incheckningen på Bromma log gossen bakom disken och frågade mig om jag var vid mina sinnens fulla som verkligen ville checka in en resväska. Just då stod 35000 strandade resväskor på Bryssels flygplats Zaventem. Jag log tillbaka och checkade in min väska och gossen log igen och önskade ”lycka till”.

Kabinhäxan, tillika pursern, på Brussels Airlines, ”slet” med de 7 passagerarna som ”betalat” för att sitta långt fram. När hon var klar med sitt slit stod hon och glodde på sin kollega när han gjorde tappra försök att hinna med oss i monkey-class under den korta flygningen.

Vid landningen fick vi våra resväskor vid flyget och lotsades därefter in i transithallen med väskor fulla av vätskor, saxar och gud-vet-vad! Zaventem kan knappast kallas den säkraste flygplatsen i Europa!

På lokalbussen blev jag, helt sedvanligt, blåst och fick betala dubbla biljettpriset för min resa in mot staden.

Min värdfamilj var sedvanligt förhandstrakasserade av EU-finländare både när det gällde hockey-VM samt Eurovision. Dessa finländare ligger i dag otroligt lågt…

Dagarna fylldes av trevligt sällskap, god mat, mycket och god dryck samt sociala studier i belgarnas totala renons på servicetänk.

Bussfärden tillbaka till Zaventem bjöd på en smärre chock. Jag fick betala enligt standardtariffen!

I avgångshallen slogs en belgare, mest med sig själv, och han släpades handfängslad iväg av två bastanta konstaplar medan vi var ett par tusen som förundrat tittade på.

Kaptenen på flyget meddelade att han just passerat 7 flyg i kö för att lyfta. Och lyfte! Kabinhäxan i fronten fick slita ont värre. Hon hade denna gång 9 passagerare att passa upp på. Hennes kollega fixade oss övriga 85 passagerare!

Jag älskar att resa! En resa till Belgien bjuder dock oftast på fler intryck än vad den mest härdade resenär kan ha förväntat…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar