30 april 2013

Lawrence som tv-serie? Tveksamt!

Lawrence of Arabia” ska bli tv-serie! Vill vi det?

Oaktat att mannen bakom den nu planerade, sex timmar långa, tv-serien är Roland Emmerich, tysk regissör med filmer som ”Patrioten”, "Independence day” och ”Day after tomorrow” på sitt samvete så ställer jag mig främst i kön av tveksamma!

Den sexfaldigt Oscarsbelönade filmen från 1962, med Peter O’Toole i huvudrollen, har för evigt en särskilt plats i mitt hjärta. Hur många gånger jag sett storfilmen är inget jag hållit räkningen på. Klart är dock att filmen än i dag står sig trots att den är mer än 50 år gammal.

Filmmusiken, skriven på bara sex veckor, av Maurice Jarre och framförd av London Philharmonic Orchestra är minst sagt fantastisk, fotot är underbart och skådespeleriet, av stjärnor som Anthony Quinn, Omar Sharif och många andra är storartat.

Jag struntar i att handlingen presenteras djupt romantiserad och förenklad i den gamla älskade versionen.

Jag vill inte se en datoranimerad variant gjord ett halvsekel senare!

Att påstå att saker och ting var bättre förr är sannerligen ingenting jag gör i vanliga fall!

Med Lawrence kan det dock vara så att jag är av en annan uppfattning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar