12 april 2013

I dag är även jag en smula antisemitisk!

I går protesterade jag mot Omar Mustafa och hans tydligt antisemitiska relationer.

I dag är jag själv smått antisemitisk! Men av helt andra orsaker och förhoppningsvis tämligt lokalt förankrade sådana.

Stockholms Judiska Församling har beslutat att inte fastanställa Rabbinen David Lazar.

Lazar har under sin tid i Stockholm, som tillfälligt anställd, blivit känd vida omkring bl a för sitt engagemang för gayvärlden. I en intervju med SR International säger Lazar att han redan vid intervjun inför en kommande Stockholmsplacering var tydlig med hur han ville arbeta. Det handlade om att han ville föra en ”interreligiös” dialog, ha öppna diskussioner och stötta gaysamfundet.

Inom församlingen lär det i dag råda svåra motsättningar men ingen representant för församlingen vill i dag uttala sig för SR.

Uppenbarligen är det dock en majoritet som vill få bort Lazar.
Det är en dubbelmoral och ett hyckleri som är svåröverträffad.

Tel Aviv är i dag ett av världens hetaste resmål för en gaypublik med stora resurser att spendera på resor.

Lazar ville göra världen till en mer tolerant sådan men förnekas detta.

Det faller bara tillbaka på den inskränkta församlingen i Stockholm!

2 kommentarer:

  1. En antisemit är en människa som dömer alla människor med judisk bakgrund. Det är du alltså plötsligt villig att göra på grund av att en församling i Stockholm inte tillsätter den präst du önskar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alls! Jag anser mig vara en hyfsat fördomsfri person och skrev därför att jag känner mig "en smula" antisemitisk. Jag anser att församlingen har fel i sitt ställningstagande. Lazar har gjort att församlingen fått mycken god uppmärksamhet under sin tid i Stockholm. Hans arbete med att öka toleransen mellan grupperingar av olika slag, religiösa och andra, har lovordats och till och med prisats. Församlingen har därför galet fel när de vill ha bort honom.

      Radera