7 mars 2013

Bilförare och mobilpratare? En ska bort!

Som borgerlig sympatisör brukar jag, ibland lätt raljerande, anklaga oppositionen för att vilja stoppa-hindra-förbjuda!

I dag är en dag då jag, förvånande nog, finner att jag är beredd att hänga på stoppa-hindra-förbjuda-tåget!

Vid flera tillfällen tidigare har förslag lyfts för att det ska bli förbjudet att prata i mobiltelefon, utan handsfree, under framförande av fordon. Dessa förslag har ständigt röstats ned.

I dag gör sossarna i riksdagens trafikutskott ett nytt försök och får med sig MP, V och SD.

Jan-Evert Rådhström (M) säger att det skulle innebära en ”detaljreglering som tar flera år att införa”. Så mycket större anledning att starta processen bums!

Jag vägrar att tro att gemene man, som bilförare, är kapabel att medelst en hand hantera ratt, växelspak och trafiksituationen som helhet samtidigt som koncentrationen också ska räcka till att avhandla saker i en telefonlur.

Det är bara att kolla på alla missanpassade människor i kollektivtrafiken eller korsandes gator så inser vem som helst att hjärnan på dessa kopplats bort när mobilsamtalet avhandlas! Hur dessa skulle kunna köra bil, även med handsfree, framstår som verklighetsfrämmande!

Jag vet att vår utrikesminister klarar av att föra en begåvad konversation på utrikiska samtidigt som han läser dokument på något annat språk. Men det är han det!

Inte ens Rådhström tror jag har koll på läget med en lur i örat!

1 kommentar:

  1. "Det är bara att kolla på alla missanpassade människor i kollektivtrafiken eller korsandes gator så inser vem som helst att hjärnan på dessa kopplats bort när mobilsamtalet avhandlas!"

    BRA! Rätt konstaterat! Förbjud således mobilprat för fotgängare också! Samt att läsa kartor, fippla med cigarretter, äta hamburgare, läsa böcker, sminka sig, äta glass, onanera, med mera, vid bilkörning! Jag har sett allt det där i trafiken utom onani, men tror nog det förkommer också.

    Det finns paragrafer nog för att bestraffa ovarsamt beteende i trafiken genast. Det är bara att börja använda dom. Inga nya detaljlagar behövs - där bör du följa din ursprungliga instinkt!

    Problemet är att om mobilprat förbjuds så tror folk att t ex onani är helt ok bakom ratten - det är ju inte förbjudet...

    SvaraRadera