19 augusti 2012

Sjöstedt suktar efter vänsterförtryck!

Jonas Sjöstedt har hållit sommartal i Umeå.

Inte helt otippat är allt som regeringen gör, och inte gör, totalfel.

Att vilja satsa pengar på t-bana till Nacka är otillräckligt. Att vilja bygga kärnkraft är fel. Att, som FP, vilja gå med i Nato är korkat då ”Natos fiende är borta”. Osv osv.

Vad stoppa-hindra-förbjuda-vänstern vill göra annorlunda, och framför allt var pengarna skall hämtas, fick vi inte veta särskilt mycket om.

Att Natos fiende skulle vara borta är minst sagt svårt att förstå med ett Ryssland som åtalar folk i parti-och-minut för att de vädrar sina åsikter och ett Vitryssland, vars diktator förtrycker sitt folk å det grövsta, klingar otroligt skrämmande ur Sjöstedts gap!

Att t-bana till folkrika Nacka inte duger är också en åsikt som är svår att begripa. Någonstans måste infrastruktursatsningarna ta sin början och en utbyggnad av t-bana och förbifarter runt huvudstaden är en början, så god som någon. Snart är väl vår huvudstad världens enda som saknar ringleder men som har konstanta köer genom staden.

Vindkraftstjatet ger jag inte heller mycket för. Jag har svårt att tro att svensk exportindustri skulle stå pall att förlita sig på väderkvarnar! Visst, försök få ekonomi i en utveckling av vindmöllor men tills detta är möjligt så behöver vi energi! Här vore det lämpligt om sossarnas Löfven kunde få tummen ur och förklara för sin blockpartner att kärnkraften faktiskt behövs!

Att en kommun, eller landsting, sköter vård och omsorg bättre i egen regi än att detta sköts via en privat aktör är heller inte en åsikt jag delar med V! Många är de privata aktörerna som gör ett bättre jobb än vad det offentliga någonsin kan åstadkomma. Dessutom till en lägre kostnad än med en kommunal byråkrati!

På en punkt måste jag dock ge Sjöstedt rätt. Bemanningsföretagen är knappast av godo ute på våra arbetsplatser. Alltför många anställda går på vikariat som, när det efterfrågas, inte kan klargöras när det gäller för vem de vikarierar. Det är rejält flummigt och här har bemanningsföretagen en stor del av skulden!

Att Sjöstedt vill utvidga fackets makt över våra arbetsplatser är dock en riktig rysare!

Att individen ska ha rätt att välja finns inte på Vänsterpartiets karta!

Vad vänsterledaren eftersträvar är en kontrollerande liten maktelit och ett förtryck liknande det som han påstår inte finns någonstans i vår omvärld!

3 kommentarer:

  1. Jag har skickat en kommentar som tydligen inte föll dig på läppen :) Du kanske inte gillar debatt och lite mothugg?
    Jag undrade helt stillsamt om du tycker det är bra när riskkapitalet sitter i skatteparadisen och hånskrattar åt det naiva sätt på vilket borgarregeringen i sin nyliberala fundamentalism har boostat resp genomfört sina "reformer". T ex inom privatskolan, äldrevården och apoteken. Reglerna läcker som såll och miljarderna strömmar ut ur landet. Är det bra? Eller borde dom komma till skott och täppa till lite? Passiviteten från Rosenbad är minst sagt svår att förstå.

    SvaraRadera
  2. Din första kommentar strök jag eftersom den obegriplig pga av saknade bokstäver, syftningsfel mm. Jag gillar debatt!
    Däremot delar jag naturligtvis inte din åsikt. Tror inte att du testat några av de nya, privata, alternativen inom vård, apotek mm.
    Rötägg finns i alla branscher, även offentligt drivna verksamheter. Sjöstedts visioner om riket saknar därför verklighetsanknytning!
    Med vänstern vid makten kanske varken du eller jag skulle tillåtas uttrycka våra åsikter. Rätten att välja vill i alla fall Sjöstedt starkt begränsa. Själv är jag supernöjd med min privatägda husläkarmottagning och mina läkemedel handlar jag från ett privatägt Apotek med suverän service!

    SvaraRadera
  3. Hej Jens
    Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det handlar om ngt annat är för eller emot privata alternativ.
    Det handlar istället om regeringens naivitet. För hur kan man släppa iväg skattemiljarder på det sättet ut att ens kallas klumpig?
    Så även om du är FÖR privatskolor och t ex Carema Care och andra stora koncerner (vilka ju dominerar bilden mer och mer) så kan du ju ÄNDÅ vara kritisk till att regelverken läcker pengar?
    Varför ska Sverige ha regler som gör att riskkapitalet berikas med skattepengar och kan undandra sig beskattning?
    Min förklaring är att det var iver, fundamentalistisk nyliberal iver, när valet äntligen var vunnet. RRV och andra myndigheter har ju också påpekat att vissa reformer från borgarna varit "slarvigt" genomförda, utan "sedvanligt" förarbete.

    SvaraRadera