16 augusti 2012

Några rader till Julian

Julian,

om du mot all förmodan lyckas ta dig ut ur Storbritannien, hur nu det skulle gå till, så kommer du att ha en hel del att ta tag i när det gäller ditt nya ”hemland”!

Du, som tycks vilja värna den lilla människan, får händerna fulla om/när du landar i Quito!

Ditt nya hemland är, för det har du väl tagit reda på, ett u-land där markägarna är ett ytterst begränsat antal medan den stora massan lever i fattigdom. För några år sedan var det visst 70 % av befolkningen som levde under fattigdomsgränsen. 10 % av befolkningen lägger vantarna på mer än 40 % av landets inkomster.

Ditt nya hemland har USA som största handelspartner. Tänkte du på det? Ecuador lever på oljetillgångar och bananer, grovt generaliserat.

Makten ligger hos en vit överklass som härskar över storgods och plantager.

Om du är ute efter att bekämpa orättvisor kommer du att få fullt upp! Om du någonsin kommer fram till ditt nya hemland.

Alternativet hade varit att åka till Sverige, svara på ett antal frågor och sedan möjligen ha gått fri eftersom soppan du är inblandad i innehåller många ord-mot-ord.

Då hade du haft chansen att fortsätta att utveckla dina idéer.

Inte för att jag har förstått din storhet såsom jag, enligt dig och dina sympatisörer, borde ha förstått den.

Du kallar dagens asylbeslut för ”en betydande seger för mig och mitt folk”.

Tillåt mig ifrågasätta den åsikten.

Jag tror på rättvisan. Jag tror att du hade blivit schysst behandlad av Sverige. Jag tror att chansen att du hade gått fri hade varit stor.

Jag tror att du just gjort ditt livs felbedömning!

3 kommentarer:

  1. Svara på ett par frågor, haha good one. Om Sverige inte kan ge Equador en försäkran om att han inte ska bli utelämnad till USA varför ska han då komma hit... nolla...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och om USA hotar med att stoppa handelsförbindelserna med Ecuador om inte Assange utlämnas (om nu detta är det Julian befarar mest)så tror du att Ecuador säger "bueno" och finner sig i att förlora sin största exportmarknad? Yeah, right?????

      Radera
    2. Lagen säger redan att vi inte får utelämna till USA. Om Assange inte litar på att svenska myndigheter följer svensk lag, varför ska han då lita på någon flummig försäkran?

      Om nu USA är så kåta på att få honom utlämnad kunde de kanske ha begärt honom utlämnad av Storbrittanien, deras bästa kompis i hela världen, där han ju faktiskt befinner sig.

      Vad Assange spelar för spel vet jag inte, men riktigt rationellt verkar det inte i alla fall.

      Radera