12 juni 2012

OMEGA 3 en bluff? Lägg av!

Professor Lars Rydén påstår i en artikel i Aftonbladet att OMEGA 3 inte har någon som helst betydelse för att minska dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar.

Ögonblicket senare påstår han att det enda som behövs är att glufsa i sig fet fisk!

Och skillnaden är?

Jag kan bara gå tillbaka till mig själv och minnas de senaste årens ”rundsmörjningar” hos husläkaren. Hon har hotat mig med biverkningsframkallande medicinering p g a ett ”ont” kolesterolvärde på gränsen till sammanbrott.

För ett par år sedan började jag peta i mig OMEGA 3, en ynka tablett de dagar jag ej ätit fet fisk, och vid årets läkarkontroll hade mitt onda kolesterolvärde sjunkit med ca 25 %! Utan att jag ändrat min livsstil i övrigt!

Professor Rydén kan kalla det för placeboeffekt om han vill.

I så fall njuter jag tillfullo av denna placeboeffekt och lever i trygg förhoppning om att min pump hänger med ett tag till!

2 kommentarer:

  1. Det finns enormt stora ekonomiska intressen i att sälja på oss Omega 3 i olika former. Kommer ihåg programmet på Tv där allt avslöjades om kapslarna om Omega 3. Med reklam kan allt säljas tyvärr.

    SvaraRadera
  2. " Furthermore, these findings may not be relevant to dietary recommendations to consume more fish, because dietary change not only increases the intake of foods containing n–3 fatty acids but is also associated with a reduction in the consumption of foods such as red meats, which may be harmful." - http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1203859#t=articleDiscussion

    SvaraRadera