21 maj 2012

Fria skolval behövs!

Möjligheten att kunna välja skola är under kritisk granskning.

I SVT Agenda försökte Ibrahim Baylan, sossarnas skolpolitiske talesperson, elda på debatten.
Baylan sa bl a att skolorna borde få i uppdrag att marknadsföra sig i syfte att få mer "blandade elevgrupper" samtidigt som han påstod att resurserna ska fördelas efter elevernas behov.

Aftonbladet har i dag en ledare, skriven av Anders Lindberg, som påstår att det fria skolvalet leder till en sämre skola och att en ökad likvärdighet i skolan vore önskvärd.

Samtidigt berättar SVT att killar generellt har sämre betyg än tjejer. SVT intervjuar Susanna Damm, lärare i Tomelilla som säger: "Tjejerna är mer plikttrogna. Killar är mer rädda för att misslyckas och då är det bättre att inte ens ha försökt."

Självklart ska elever som behöver, och vill ha, hjälp i sina studier kunna få detta. Men att därifrån dra slutsatser att skolan inte ska erbjuda olika möjligheter beroende på om eleverna är skolmotiverade eller ej, eller att den samlade gruppen skolpliktiga skall forceras in i likriktade skolbyggnader med samma grå genomsnittliga massa att lära in, är att dra för långtgående slutsatser tycker jag.

Den som är intresserad, och förstår vikten, av att lära sig väljer självklart en skola där möjligheterna finns. Kritikerna menar att detta är segregerande.

Det är svårt att se fördelarna med ett alternativ till det fria skolvalet. För vem är det bättre om det stora flertalet skolelever blir medelmåttor och om stjärnorna på skolhimlen aldrig tillåts tändas?

Att Ibrahim Baylan vill fördela skolresurser efter elevernas behov låter rimligt.

Däremot får inte detta innebära att de som är studiemotiverade skall fråntas möjligheten att förkovra sig.

Hur det än är så kommer världen även fortsättningsvis behöva atomfysiker precis lika mycket som personal i yrken som kräver mindre utbildningsinsatser.

Alla är bra på olika saker och så borde det rimligtvis få vara. Även inom utbildningsområdet!

2 kommentarer:

  1. Den mycket begåvade eleven har två skoldagar. En i skolan, en till hemma för att lära sig något. Det fria skolvalet fungerar inte för de extremt begåvade, inte heller på mindre orter. Finns inget att välja. Den begåvade får man skicka utomlands så småningom. Så var det med mina barn, nu blir det så med barnbarnen om ett tag. De som inte klarar skolan får massvis med hjälp men inte de begåvade.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr faller argumentet du för på den enkla sanningen att inte heller de som lyckas i skolan lyckas bättre. Det är inte så att de som var bra lyckas bättre i skolan nu än tidigare.
    Forskning inom pedagogik visar tydligt att nivåindelade klasser inte presterar bättre, varken den låg eller hög presterandegruppen. Vad det beror på är det svårt att dra några slutsatser om.

    SvaraRadera