18 mars 2012

Sossar, varumärkesskydd och sandlådor!

Det Per Albin Hanssonska ”folkhemmet”, eller ”den nordiska modellen”, har varumärkesskyddats av sossarna.

Inger Segelström, ordförande i SAMAK, ett samarbetsorgan för sossefierade i Norden, konstaterar stolt: ”Det är lite fjäder i hatten”.

Det tror inte jag!

Däremot är jag än mer övertygad om att sossarna lever i en förgången tid och att de tror att uttrycket ”den nordiska modellen” som sådant står sig lika starkt som när Hansson myntade begreppet ”folkhemmet” 1928.

Med all, icke önskvärd, tydlighet är varumärkesskyddandet inget annat än ett desperat försök för att vinna sympati för en tid som flytt!

Det är tragiskt att Socialdemokraterna väljer denna väg i stället för att tala om vad de vill med riket och på bekostnad av vad!

Jag hoppas att regeringspartierna fortsätter att använda ”den nordiska modellen”, när så behövs, men i stället för detta uttryck använder sig av ett censurerande ”piiiip” i debatter framöver.

Detta borde få sossar, och andra oppositionella, att inse att varumärkesskyddandet av ett uttryck inte är annat än sandlådebeteende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar