6 mars 2012

Han stod bakom odödliga hits!

Det är konstigt att man kan vandra genom livet nynnande på låtar utan att reflektera över vem som komponerat dessa.

Ännu, i uppnådd medelålder, kommer jag på mig själv sjungandes på melodier som jag hörde för decennier sedan. Ofta sitter även texterna som en smäck!

I dag läser jag att den amerikanske kompositören Robert B Sherman gått ur tiden.

När jag läser mer om vem han var inser jag att han haft stort inflytande på mitt musikaliska intresse som spänner sig över ett otal genrer.

Tillsammans med brorsan Richard M Sherman är Robert mannen bakom mängder med bl a filmmusik och mest kända är syskonen för musiken i Disneyklassiker som "Mary Poppins", "Djungelboken", "Aristocats" m fl.

Jag tror inte att det finns någon som inte kan sjunga med i King Louis "Ja vill ju va som duuuuuu".

Mina favoriter är annars de odödliga hitsen från "Mary Poppins": "Chim-chim Cheree", "Supercalifragilisticexpialidocious" och sången jag gillar allra mest, suveränt framförd av Julie Andrews, "Feed the birds". Vackrare än så blir sällan en sång!

Tack Robert för många fantastiska kompositioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar