4 mars 2012

G:son klar för Eurovision!

Thomas G:son kommer, oavsett hur det går i Globen på lördag, att hålla en halv svensk flagga högt i Baku i maj!

I går kväll vann han, tillsammans med Antonio Sánchez Olsson, den spanska uttagningen till Eurovision Song Contest. En svulstig ballad kallad ”Quédate conmigo” (”Stanna hos mig”) med sångerskan Pastoria Soler.

Grattis Thomas!

Det gör mig dock, som konservativ schlagerfantast, en smula orolig när G:son gång efter annan representerar andra länder i tävlingen.

Det är väl snart dags att döpa om tävlingen till en kompositörsdito, eller?

Kalla mig gammeldags men jag saknar de nationella egenheter som för många år sedan representerades i den tävling som ses av nästan en miljard människor runt klotet.

I år finns risken/chansen att G:son får tävla mot sig själv i Baku. Om Loreen vinner i Globen på lördag är saken ett faktum.

Hmm…jag är skeptisk!

Jag kanske är att beteckna som stockkonservativ men jag gillar inte tanken på att en kompositör från ett land långt borta ska få representera ”mitt” land!

Dessutom har årets svenska melodifestival "so far" visat att tävlingen, på intet sätt, längre är ”bögarnas fest” och jag saknar de allra mest pampiga balladerna och de mest svängiga discorykarna som jag brukar gilla!

Det kommer att bli en märklig tillställning på lördag! Själv kommer jag inte att rösta på Loreen. Hon skrämmer mig. Lite som Jack Nicholson i ”The Shining”. Jag skulle inte vilja möta henne en mörk kväll….

To be continued….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar