19 januari 2012

S och LO i valet och kvalet

Dagarna, eller kanske timmarna, är räknade.

Kanske för Juholt men definitivt för Lundby-Wedin.

Sossarna krismöter och det verkställande utskottet, bestående av mestadels gamla uvar, sägs vara på krigsstigen.

Inom LO ska en ny ordförande vaskas fram. SvD presenterar i dag huvudkandidaterna till posten.
Det som slår mig, när jag läser presentationerna, är att samtliga vill se en fortsatt koppling mellan S och LO. Den ende som väljer att dölja denna inställning, i något förtäckta ordalag, är Karl-Petter Thorwaldsson. Han har å andra sidan kallat sossarnas partiledare för "pizzabagarn från Oskarshamn" och borde i och med detta rimligtvis ha skjutit sig själv i foten.

När det gäller LO och ordförandeskapet är det märkligt att de fortsätter att vurma för en stark bindning till S. Jag undrar om fackpamparna egentligen tänkt klart på denna punkt? Jag vägrar nämligen att tro att det bland medlemmarna ute i landet finns stöd för denna inställning!

För S del är det intressant att konstatera att det gamla gardet i partiet fortsatt stålsätter sig vid makttoppen. Det är uppenbarligen lätt för partiföreträdarna att ondgöra sig över de "nya" Moderaterna men att inse att de "gamla" Socialdemokraterna kanske spelat ut sin roll är en smula svårare!

Fackföreningsrörelsen och sossarna borde ta ett rejält omtänk och föreslå förnyelse på ett antal punkter.

Att 2012 envetet hålla fast vid en gammaldags unken anda gagnar inte någon av dessa vänstersammanslutningar.

Jag är övertygad om att deras medlemmar har kommit längre än så!

2 kommentarer:

  1. Absolut! Ut med mögelsossarna Juholt och Lundby-Wedin med flera! Ge chansen till unga, kvinnor och andra som kan utveckla den socialdemokratiska ideologin åt rätt håll. Huruvida det ska ske i samarbete med fackföreningsrörelserna låter jag vara osagt. Kanske Mona kan ge några tips?

    SvaraRadera
  2. Hej Måna! Jag delar inte din politiska uppfattning men finner det uppfriskande med en vänstersympatisör som delar min uppfattning till viss del. Sedan är det märkligt att du inte törs stå upp för en skilsmässa mellan fack och S. Med horder av medlemmar i facket som inte sympatiserar med S är det märkligt att LO fortsatt hånglar med S. Själv gör jag mitt bästa för att lobba på min arbetsplats så att folk lämnar facket och nöjer sig med att betala a-kassan. Varför sponsra ett parti som du ändå inte röstar på???

    SvaraRadera