5 december 2011

"Tjuvarnas Jul", kulturjournalister och moralståhej!

En intressant liten decemberstorm har blossat upp i det lilla svenska kulturella vattenglaset!

Årets adventskalender "Tjuvarnas jul" får kulturskribenter att skriva om moraliskt moras samtidigt som några gör egna bisarra tolkningar av vad kalendern egentligen vill säga oss.

Åsa Linderborg i Aftonbladet pladdrar om "barnfattigdomen" och att författarna till kalendern, Per Simonsson och Stefan Roos, verkar "ha låtit sig inspireras av socialdemokraterna" vilket Åsa tycker är toppen!?! Ehh…va?

Johan Croneman i DN, en annars begåvad och kul recensent och krönikör, kollade tre avsnitt av kalendern och gjorde sedan någon slags totalanalys och konstaterade att det hela är "ganska så utomordentligt omodernt" och "vingligt".

När huvudrollsinnehavaren Gustaf Hammarsten i dagens DN obstruerar mot Croneman blir Gustaf genast rappad över fingrarna i en replik.

Själv kan jag inte låta bli att småle över ståhejet och undra över seriositeten i
kulturmänniskornas engagemang.

Jag erkänner: Jag har hittills bara sett 5 avsnitt. Detta utan att kidnappa någon bekants junior att ha som förkläde för mitt egna intresse. Jag tycker att adventskalendern är kul, lite spännande, har bra skådisar och är precis så där bra och mysig som en adventskalender ska vara.

Att kulturjournalister förfasas och tror att deras små telningar genast ska bli ficktjuvar är ju inget annat än patetiskt. Deras små älsklingar tar adventskalendern för vad den är. Detta innan de sätter sig vid papsens eller mamsens dator och spelar spel där huvudingrediensen är att döda!

Moralkakorna borde få vara kvar i frysfacket tills att det verkligen finns anledning att tina upp dem!

"Tjuvarnas jul" kommer att bli en klassiker om jag tillåts gissa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar