19 december 2011

Kim Jong-Il död. Svensk media medvetslös!

I natt kom beskedet att envåldshärskaren för ett av världshistoriens värsta vänsterexperiment, Nord-Koreas Kim Jong-Il, avlidit!

Jag vaknade tidigt denna måndagsmorgon, strax före kl 5, och satte på radion för att lyssna till Ekot.

Studsade upp ur sängen och satte mig vid datorn för att ta del av de första analyserna och utvecklande nyheter kring världshändelsen.

Aftonbladet hade lagt ut själva nyheten en kort stund tidigare men från övriga nyhetsredaktioner i Sverige var det tyst. Skrämmande tyst!

Efter att Olof Palme mördades fick vi en mer dygnstäckande journalistik i landet. I alla fall under några år.

År 2011 tycks redaktionerna sova sött under den svenska natten.

Redaktionsledningarna måste tro att världshändelser inte kan ske när lilla Sverige sover, eller?

Att nyheter, som nattens, inte förmedlas genast är ett stort problem. I förlängningen ett hot mot demokratin skulle jag vilja påstå.
Det är dags för nyhetsförmedlarna i riket att inse att nyheter är något som inträffar dygnet runt!

Som tur är finns det nyhetsredaktioner utanför Sveriges gränser som tar sitt ansvar med större seriositet!

F ö sätter jag alla mina förhoppningar till att Nord-Koreanerna en dag får uppleva frihet utan massvält. Kanske, kanske dörren öppnas en aning nu!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar