15 september 2011

En chefredaktörs haveri

Chefredaktören för Malmös gatutidning Aluma, Jennie Järvå, och några andra har sagt upp sig.

Det står naturligtvis var och en fritt att välja att lämna en arbetsgivare men att skylla på att orsaken är den nytillsatte, vice VD, Johan Ericsons bakgrund inom Livets Ord känns en smula överansträngt.

Johan ges inte en chans att visa sin kapacitet på posten utan hans bakgrund gör att personalen flyr.

Jennie säger till SVTs Kulturnyheterna: ”Väljer jag att jobba för Rädda Barnen så kommer jag att bedömas utifrån det. Och väljer jag att jobba för Livets Ord bedöms jag utifrån det.”

Med Jennies logik så lär hon därför även tycka att en person som någon gång betalat parkeringsböter för resten av livet är att betrakta som kriminell. En HIV-smittad är troligen en svårt promiskuös person som gärna kopulerar. En lokalvårdare är ”en liten människa” som kan behandlas respektlöst osv osv.

Utan att jag delar Livets Ords världsbild så anser jag att Järvå är ett journalistiskt haveri. Det är inte för utan att jag hädanefter anser just Chefredaktörer vara ett uppblåst släkte utan trovärdighet. Jennie har just lärt mig att förutfattade meningar är helt okej att ha. Och fördomar är till för att spridas. Ge aldrig en människa en chans att visa vad han/hon går för!

Nu är det bara att hoppas att eventuella blivande arbetsgivare minns att Jennie Järvå har stora krav på sin omvärld. Krav som inte så många förstår sig på…

SUCK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar