30 augusti 2011

Listeria, varumärken och livsmedelsproduktion

Att på en livsmedelsprodukt få läsa exempelvis "Tillverkad i Sverige för ICA" är knappast tillräcklig information för oss konsumenter. Själv är jag sugen på att veta vem som tillverkat produkten och var detta har skett. Det kan hända att sådan information egentligen inte skulle göra mig så mycket klokare men vetskapen skulle åtminstone göra mig lite tryggare i mina val i livsmedelsbutiken.

I går fick vi ett antal larm om varmkorvar där prover visat på listeria. Vips, kunde den kloke konstatera att hos Lithells i Sköllersta tillverkas inte bara det egna märket utan även korv med ICAs logo samt lågprismärket Euroshopper. Vem som, med sina sinnens fulla bruk, köper det sistnämnda märket är en annan fråga. På prisnivån kan jag som konsument dra rimliga slutsatser av vad produkterna innehåller…

Visst, det hedrar Atria Scandinavia, som koncernen heter där varumärket Lithells ingår tillsammans med bl a Sibylla, Pastejköket och flera andra, att de går ut med pressmeddelande om den misstänkta smittan. Däremot är det ganska hopplöst för oss konsumenter att genast konstatera om någon av de produkter vi har i kylskåpet också kan vara drabbade eftersom vi ju inte har hela bilden klar för oss.

Med de stora livsmedelskedjornas många egna varumärken utan deklaration om vem som producerat de enskilda produkterna blir det ogörligt att i längden hålla koll.

Återstår i så fall att sluta inhandla varor som är "tillverkade för" någon annan utan att vi får veta vem de är tillverkade av.

Men även när man känner sig trygg så lurar osäkerheten bakom hörnet. Jag kanske är en av de sista i Sverige som inte redan visste men häromdagen insåg jag att den gamla klassiska, tidigare Uppsalatillverkade, senapen av märket Slotts sedan flera år tillverkas i….Polen! Men om detta nämns inte ett dugg på förpackningarna!

Dags för Livsmedelsverket att göra en insats i matträsket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar