5 augusti 2011

Hans Linde, fördomar och en icke-fråga

Hans Linde (V) som häromdagen deklarerade att han ställer upp som partiledarkandidat gör i dag, på SVT Debatt och tillsammans med partikamraten Josefin Brink, ett försök att väcka uppmärksamhet.

Med ett inlägg som påstår att det är en myt att bögar tjänar mer pengar försöker han leda i bevis att företag har förstått fel när de riktar sin marknadsföring mot hbt-samhället.

Hans och Josefin hänvisar till en undersökning gjord av en forskargrupp vid universitetet i Växjö. Utan att jag tagit del av så mycket mer av undersökningen än vad debattartikeln påstår hävdar jag att den väcker fler frågor än den ger svar. Hur är det möjligt att komma fram till att 15 % av homosarna har lägre lön än heteron med samma bakgrund. Det förutsätter en djuplodande analys av deltagarnas sexuella preferenser, något som jag har svårt att tro har skett.

Oavsett om så är fallet så förekommer lönediskriminering på många arbetsplatser i vårt land och det finns säkert ett antal kränkta människor som uppfattar det som att det beror på sexuell läggning.

I hbt-världen börjar nya familjeformationer bildas och det är många som skaffar barn. Faktum kvarstår dock, menar jag, att den enkönade parkonstellationen är mer benägen att konsumera. Det handlar om att merparten inte är bundna till försörjning av barn eller har andra typer av ekonomiskt ansvar som den heterosexuella familjen har.

Utan stor konsumtionslusta skulle ju inte marknadsföringen mot oss vara så stor.

Hans och Josefin påstår att många bögar ”konsumerar trendig heminredning och åker på shoppingresor till Barcelona”. Jag kan bara konstatera att fördomarna förmodligen är mer frekventa hos vänsterpartisterna än vad de själva vill medge.

Vill Hans verkligen bli partiledare så hade det kanske varit klokare att välja ett mer angeläget ämne i en debattartikel än det jag anser vara en icke-fråga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar