19 juni 2011

Sjukvården fixar silen. Politiker ordnar verktygen!

SVTs Rapport avslöjar att 70% av det knark som polisen beslagtar ursprungligen härstammar från receptutskrivna läkemedel.

Det väcker sannerligen en hel del funderingar.

Att t ex efter en operation få morfinbaserad smärtlindring är en välgärning och skall inte ringaktas. Däremot är det häpnadsväckande att narkotikaklassade läkemedel så lättvindligt och, som det tycks, okontrollerat tillåts förskrivas av mindre nogräknade läkare.

Visst, jag anser att en husläkare kanske inte, direkt och utan kontroll, ska ha tillgång till hela min sjukdomshistoria om jag själv inte godkänt det. Viss sekretess mellan olika grenar av vården måste få råda. Däremot är det ju sanslöst om jag som patient kan lalla runt bland mängder med läkare som glatt skriver ut knark till mig.

Borde det inte åtminstone när det handlar om denna typ av läkemedel finnas en större genomsiktlighet? Om Dr A skrivit ut droger så borde väl i rimlighetens namn Dr B se detta? Vilken kontroll görs av läkare som skriver ut narkotikaklassad medicin? Om Rapports siffror stämmer så torde det finnas en rejäl utvecklingspotential på området, eller?

Men nu ska ju kanyler delas ut till höger och vänster enligt nya politiska beslut. Med detta i åtanke och med det faktum att läkare tydligen förskriver knark helt godtyckligt så är det inte konstigt att polis och andra myndigheter har en oöverstiglig uppgift.

Skrämmande och sorgligt är orden för dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar