27 maj 2011

TV-licensen, professorn och TV4

Vid Stockholms universitet finns en professor, Ulf Bernitz, som den gångna helgen skrev på DNs debattsida om tv-licensen och att den strider mot EU-regler.

Tidningen Resumé avslöjar nu att Ulf har lämnat en rapport till Kulturdepartementet på exakt samma tema. Denna rapport var beställd av TV4! Ulf säger att de båda skrivelserna inte har något samband!?! Ursäkta, men är det någon som tror professorn???

TV-licensen är en ”måsteräkning” som överlevt sig självt tycker jag. Med alla olika former av media och play-kanaler som finns nuförtiden så krävs det reformer. På vilket sätt vi ska betala för att få ha ett publicserviceföretag som, med SVT Debatt undantaget, åtminstone försöker verka enligt uppdraget de fått, vet jag inte men det vet säkert andra.

Att en professor vid ett av rikets universitet nedlåter sig till att skriva en rapport på uppdrag av ett reklamfinansierat företag och sedan på fullaste allvar hävdar att det inte inverkat på hans åsikter känns….sådär…!

Själv spelar jag in de program jag vill se som sänds av någon reklamkanal och ”spolar” mig sedan förbi all reklamskit som förstör filmer och serier jag vill se. Numera är det inte så ofta det sker eftersom jag anser att TV4 och andra reklamkanaler mest sänder dokusåpor och töntiga lek- och spelprogram. Jag fattar inte hur ens dagens tonåringar orkar se skiten!?!

Jag börjar väl bli gammal men jag är inte patetisk! Som professorn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar