22 maj 2011

Elina Garanča outstanding Carmen! Tack SVT!

Till er som ägnade lördagens tv-kväll framför något hopplöst lekprogram eller liknande kan jag bara säga: Ni missade något!

SVT visade en fantastisk inspelning av Georges Bizets opera Carmen i TV2. Inspelningen, gjord på Metropolitan i New York, var den absolut bästa Carmen jag sett! I skuggan av världstenoren Roberto Alagna fick vi, i alla fall jag, göra en ny bekantskap. Den lettiska mezzosopranen Elina Garanča i huvudrollen var suverän.

Jag har inte sett något liknande sedan jag som tonåring såg Agnes Baltsa göra rollen.

Elina är, i inspelningen som visades på lördagen, precis den falska fresterska och slampa som Carmen ska vara. Med små ögonrörelser och minimala gester gestaltade hon rollen med den äran. Dessutom dansade ensemblen sig igenom klassiska stycken av operan på ett otroligt medryckande sätt.

En helt oemotståndlig version av Bizets opera!

Tack SVT! Synd bara att ni på hemsidan inte kan se till att ha rätt rollbesättning. Escamillo sjöngs av Teddy Tahu Rhodes och ingen annan! Det är nonchalant SVT att inte ha koll på det!

3 kommentarer:

  1. Håller helt med att detta var en absolut föreställning man kan tänka sig. Toppen, 10 poäng av 10 högsta.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Håller med helt och hållet!
    Vet du om inpelningen finns på cd?
    Mvh Martine

    SvaraRadera
  3. Hej Martine!
    Nej, jag vet tyvärr inte om denna föreställning finns på dvd. Själv är jag lycklig nog att ha spelat in den så att jag kan njuta! Om och om igen!
    //Jens

    SvaraRadera