2 mars 2011

Tolgfors - lätta på sekretessen!

Nya uppgifter gör gällande att de två svenska soldaterna, Johan Palmlöv och Gunnar Andersson, som fick sätta livet till i Afghanistan den 7 februari i fjol, dödades av svenska kulor.
Försvarsmakten har hemligstämplat utredningen, åklagaren likaså!
Varför detta enorma mörker? Det leder ju bara till ännu häftigare spekulationer och ryktesspridning.
I dag har Statsminister Fredrik Reinfeldt och Försvarsminister Sten Tolgfors sagt att det inte är en politisk fråga. Jag påstår att det är det visst!
Jag försvarar inställningen att vi i Sverige ska ha fredsbevarande styrkor att sända till oroshärdar i världen. Med inställningen att förtiga och hemligstämpla påstår jag att en svängande opinion kommer att komma som ett brev på posten. Och det vill i alla fall inte jag!
Överbefälhavare Sverker Göransson och Försvarsminister Sten Tolgfors gör sig själva en stor otjänst genom att inte lätta på sekretessen.
Jag tror nämligen att vi är en ganska stor skara som vill få klarhet i hur det var möjligt att två svenska soldater kunde falla offer för de egna kulorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar