27 mars 2011

Lettlands kris inte Ryanairs fel Erfors!

Eric Erfors, ledarskribent på Expressen, skriver i dag ett inlägg med rubriken ”Flykten från Lettland”. Han redogör för den, minst sagt, besvärliga ekonomiska situationen som landet varit i men att de så sakteliga börjar skymta ljuset i tunneln. Så långt håller jag med.
Däremot förstår jag inte alls varför Eric måste ge sig på Ryanair? Som om det vore flygbolagets fel att många letter sökt lyckan utomlands. Erik påstår att Ryanairs flygplan köar på Rigas flygplats och att detta innebär att inflationen drivs upp!?!
Om några veckor ska jag njuta av en förlängd weekend i Bryssel! Jag flyger med Ryanair! Med allsköns avgifter för prioriterad ombordstigning, en incheckad väska, kontokortsavgift och gud-vet-allt kommer jag undan med 750:- t o r. Inte ens om jag räknar med flygbussarna i Sverige och i Belgien kommer jag upp i de priser som konkurrenterna Brussels Airlines och SAS begär. De besparade kronorna kommer jag att njuta av när jag sitter med en kall Hoegaarden på Grand Place.
Ryanair, och deras lågpriskonkurrenter, har gjort det möjligt för mig och många andra, t ex letter, att resa i en omfattning som inte hade varit möjlig utan lågprisbolagens existens. Jag sitter just och funderar på en liten sommartripp. Undrar om det blir Rhodos, Zadar, Ibiza eller….?
Att som Eric snöa in på idén att Ryanair utarmar Lettland på dess befolkning är inget annat än halvskräpig journalistik.
Tvärtom hävdar jag t ex att det stora antal lettiska småbarnsmammor som lämnar hus, hem och barn för att slava som barnflickor hos välbeställda familjer runt om i Europa har Ryanair att tacka för att de understundom har råd att åka hem och hälsa på släkten.
Eric, fortsätt glassa i Businessklass som jag antar att arbetsgivaren pröjsar. Själv njuter jag av självbetalda semesterresor när tid, möjlighet och ekonomi så medger!
Jag kan inte se att Mälardalen utarmats på folk och ändå står lågprisflygen i kö ut på Skavstas startbana…...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar