11 mars 2011

Feminister, sossar, SVT och skygglappar!

I tisdag ”firades” Internationella Kvinnodagen. Var det någon i Sverige som uppfattade den internationella aspekten denna dag? Inte jag heller!
SVT Debatt har troligen en svårt radikal feministredaktion och har under veckan låtit ett gäng debattriser, av båda kön, breda ut sig med sedvanliga ordval innehållande ”genusperspektiv”, ”könsmaktsordningar”, bla-bla-bla.
SSU, Gudrun Schyman och nu senast Zinat Pirzadeh har tillåtits att i skriven form orera om ”orättvisor” mot kvinnor i Sverige. Någon opponent har uppenbarligen inte velat följa upp de tämligen tjatiga inläggen. Visst jag delar uppfattningen att det finns män i vårt land som är kräk och som sannerligen förtjänar att låsas in med bortkastad nyckel som nästa steg.
Det är dock förvånande att nästan inte ett enda ord under veckan handlat om hur kvinnor har det bortom vår egen horisont. Människohandel, kvinnlig omskärelse, att inte få köra bil, ej ha rösträtt, kort sagt behandlas som crap är uppenbarligen inte något som feministerna i vårt land ägnat en tanke åt i samband med kvinnodagen. Minst sagt intressant!
Om de s k feministerna orkade ägna en promille av sitt engagemang för att försöka förbättra för sina systrar annorstädes på vår jord så skulle världen kunna bli en bättre plats. Trots att jag inte är sosse kan jag tycka att Margot Wallström förtjänar mer stöd och uppmärksamhet för sitt arbete i FN!
Sosse lär jag heller aldrig bli med den nya, men ack så gammeldags, ledarduon som tycks bli valda på den stalinistiska partikongressen där ledamöterna ej tillåts få alternativ att välja mellan.
Med Juholt vid rodret, en man som säger nej till RUT, vill höja fastighetsskatten samt återinföra förmögenhetsditon, så är jag ganska övertygad om att valet 2014 blir en ”piece-of-cake” för alliansen. När han dessutom kan stötta sig mot Carin ”Butler i t-banan” Jämtin torde slaget vara förlorat redan på förhand. Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar