30 december 2010

Ointegrerade exilsvenskar tröttar!

Expressen berättar i en serie om ”Det andra Thailand”! Stundtals hjärtknipande!
I dag handlar det om svenskar som börjat ett nytt liv långt bortom snöglopp, dagis- och vårdköer, matlagning och dammsugning.
Visst lockar det att tillbringa en del av vårt korta liv på jorden på någon varmare plats än det vi har utanför fönstret just nu. Åtminstone är jag sugen! De vintrar jag haft möjlighet att tillbringa i sol och värme inbjuder lätt till mera!
Jag blir dock fundersam när jag läser om de äppelkäcka människorna som glatt berättar att de startat svenska dagis och svenska skolor, umgås med andra ”ny-Thailändare” med svensk bakgrund och särskilt poängterar att de nu minsann har råd med städhjälp!
Ungefär detsamma som redan för massor med år sedan bröt ut på den spanska solkusten.
Har otroligt svårt att fatta varför människor bryter upp från ”Knäckebröhult” och startar ett nytt liv i ett fjärran rike om de ändå inte tycks vilja ta plats i det nya landet!
Jag förstår att vi har enorma integrationsproblem i vårt lilla land när inte svenskar har lust att integreras när de emigrerar! Det är uppenbarligen lätt att ha synpunkter på de som vill bo i vårt land men svårare att leva upp till när vi själva kommer till ett annat land! Suck!

1 kommentar: