7 december 2010

Inte en lax till på mitt matbord!

Alla typer av media, från tidningar som tror att de har någon slags självaktning till tv- och radioprogram med ”egna” kockar, flashar på det ena matreceptet efter det andra där huvudingrediensen är lax! Så är det och så har det varit under de senaste åren!
Vi proppas fulla av laxar som är inkokta, rökta, gravade, grillade, stekta, nermalda i pastasås, laxburgare, laxfiléer i diverse suspekta såser å gud-vet-vad!
Jag står inte ut!
Jag inser att det inte finns så väldigt många fiskar på vår jord som man kan äta med gott samvete. Ja, förutom fjordodlade laxar förstås.
Jag vet dock att jag, under överskådlig framtid, vägrar att sätta i mig en enda liten laxbit till! Det räcker! Enough is enough!
Det måste finnas några andra nyttiga och ej utrotningshotade fiskar kvar!
Till dess sväljer jag förnöjsamt mina Omega-3-tabletter och tillagar mer variationsrik kost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar