27 december 2010

Gudrun, männen och övergreppen

Gudrun Schyman skriver ett debattinlägg på SVTs hemsida. Naturligtvis handlar det om mäns övergrepp på kvinnor. Naturligtvis är de flesta män kräk, enligt Gudrun!
Jag delar uppfattningen att vi alla borde bejaka lusten när det handlar om sex och att samtycke ska råda!
Jag är dock förvånad över att Gudrun envisas med att kategoriskt hålla män i allmänhet ansvariga för övergrepp och att de stackars kvinnorna är ”mottagare”!
Hon fortsätter med att framhärda i att vi lever i en ”patriarkal geografi” där kvinnor är offer och där män är ”på”!
För bara några timmar sedan läste jag, i DN, Anders Kilanders beskrivning av den maktlöshet han kände när hans partner efter genomfört samlag meddelade att hon inte ville. Trots att det skett på samma sätt och under samma förutsättningar som så många gånger förr. Efteråt kände han sig verkligen som en förövare.
Hur Anders skulle ha kunnat veta står skrivet i stjärnorna. Hur ska en man någonsin kunna försvara sig om en kvinna efter samlag med samtycke bestämmer sig för att det inte var tillräckligt bra eller helt plötsligt längtar efter någon annan?
Jag berördes mer av Anders inlägg än vad jag någonsin kommer att beröras av Gudruns.
Jag ställer mig tveksam till om Gudrun egentligen vill ha ett absolut jämlikt samhälle. Jag tycker mer att det verkar som om hon eftersträvar ett amazonskt terrorvälde.
Jag är också mäkta imponerad över att Schyman endast nämner ett antal fall där kräken varit män.
Jag påminner gärna om att det bland de 23 gripna vid den stora barnporrazzian i oktober fanns 20 kvinnor!

3 kommentarer:

  1. Läs gärna texten du attackerar nästa gång. Ur Gudruns svt-debatt:

    "Övergrepp kan ske i både hetero- och homorelationer, av både män och kvinnor. "

    /Marita

    SvaraRadera
  2. @ Marita:
    Raden du nämner är ett direkt citat från Vårdguiden och inte något som Gudrun formulerat. Hennes text i övrigt andas inte av denna vidsynthet!

    SvaraRadera
  3. Tur att man hann leka lite medan tid var, idag skulle man ju knappast våga närma sig en kvinna! (Jag är 45 nu, och har slutat med sex.)

    SvaraRadera