26 september 2010

Mediciner med sjukt höga priser

Sedan 1 januari 1993 råder, i princip, fri prissättning på läkemedel i Sverige. Med den nyligen genomförda apoteksreformen är vi nog många som hade trott på lägre priser genom den nya konkurrenssituationen. Varför har det inte blivit så? Jag anser att detta är mer eller mindre skandal och att konkurrensverket borde starta en utredning i ämnet.
Ett enkelt exempel:
Hos en av de största apotekskedjorna i USA, Rite Aid, kostar en helt vanlig värktablett, Ibuprofen 200 mg, motsvarande ca 25 öre/st. I Sverige betalar vi för samma produkt ca 1 kr/st. Hur, om det överhuvudtaget är möjligt, detta går att motivera är för mig en gåta.
I Sverige är vi heller inte betrodda att köpa större förpackningar receptfritt. Även detta är ett mysterium. Det kan ju inte handla om att ”storebror” är rädd för att jag ska missbruka eftersom jag lätt kan gå från apotek till apotek för att fylla på mitt lager. Större förpackningar, har vi ju fått lära oss, är ju miljövänliga!
Svaren till prisbilden står nog att finna någonstans mellan storebrorsmentaliteten och medicinfabrikanternas profitlystnad.
Hur som helst vore det spännande med en oberoende genomlysning. Billigare läkemedel borde ju stå högt på agendan för de styrande i landet där högkostnadsskyddet slukar skattekronor ”en masse”!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar