14 oktober 2016

Om ostbågar, cognacsmedwurst och Pommac!

Det finns de som gärna skulle kalla oss för rättshaverister något som vi som avses tar som en komplimang.

Jag pratar om oss konsumenter som tar kampen mot stolliga producenter, butikskedjor med märkliga inställningar till sortimentet och vi som står upp mot näriga näringsidkare som ockersaltar prislapparna.

Jag tänker t ex på den unge gosse som för några år sedan såg till att det blev ett uppror när bryggeriet Carlsberg tänkte lägga ned tillverkningen av den supersvenska läskedrycken Pommac.

På Sjöparksskolan i Gällivare finns en ung svenskalärare, Arvid Nordvall, som upprörs över de alltmer förekommande, raka, ostsnacksen i Ostbågspåsarna från OLW. I ett rungande inlägg på tillverkarens Facebook-sida rasar han över bågarna som är raka och undrar vad i hela friden det är som håller på att hända? Det är Expressen som berättar.

I ett, tramsigt och ansträngt politiskt korrekt svar, utan någon som helst glimt i ögat, svarar OLW en längre harang om temperaturen vid tillverkningsprocessen och att man på OLW gillar olika och därför accepterar även raka bågar.

Inte ens en gratispåse ostbågar väntar Arvid.

Själv för jag just nu en privat protest mot ICA, ”min” livsmedelskedja, som alltmer börjar lika styret i Pyongyang.

När en populär produkt försvinner från den Kvantum-butik jag ofta frekventerar ställer jag frågor till butikschefen. Ofta blir svaret att produkten inte längre är möjlig att köpa in eftersom inköpare på ICAs huvudkontor har beslutat detta.

När jag då kontaktar ICAs kundtjänst centralt så har svaren genom åren alltid varit att varje ICA-handlare är sin egen och bestämmer själv vilka produkter hans/hennes butik ska saluföra.

Det senaste fallet handlar om ett smörgåspålägg, i storpack, som försvunnit. 

Charkproducenten Pärsons ändrade sin design för ett par veckor sedan och i samma ögonblick fanns den inte längre i ICA-hyllan; Cognacsmedwursten i storpack som så ofta glidit ned i min varukorg.

Svaret från ansvarig charkboss i butiken: ”Produkten går inte längre att beställa.”

Mejl till ICAs huvudkontor med vädjan om att de inte ska skicka sitt standardsvar till mig. 

Svaret blev då i stället att de inte alltid har möjlighet att tillhandahålla samtliga varor som finns på marknaden och då får vi välja de varor som vi tycker ger det bästa sortimentet. Att vi plockar bort vissa produkter ur vårt centrala sortiment kan bero på dels begränsat utrymme i butikerna, dels på att vissa produkter är mindre efterfrågade och därmed mindre lönsamma för butikerna.

Svaret bekräftar att personalen på ICAs huvudkontor fattar felbeslut på felbeslut!

Jag påstår att den av mig saknade produkten säljer finfint. I en stor Kvantum-butik i ett område med många barnfamiljer torde storpack med smörgåsmat vara en megahit!

ICAs ställningstagande i denna, bagatellartade fars, blir därför en bekräftelse på att butikskedjan blir alltmer kundfrånvänd.

Därför ler jag nöjt i dag över Arvids privata kamp mot OLW.

Jag tror att vi kunder som kräver vår rätt, oaktat om det handlar om läsk, snacks eller pålägg gör det enda rätta när vi faktiskt påtalar för berörda motparter att det de sysslar med alls icke är okej! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar