13 augusti 2016

Trafikverket har vi fått för våra synders skull!

Jag åker en hel del tåg, dock inte som i forna dagar då jag dagligen tillbringade ett par timmar ombord på pendeltågen i Stockholmsområdet. Jag tycker att tåget är ett bekvämt färdmedel men samtidigt är jag, som alltid, en kritisk kund och när jag stöter på märkligheter så berättar jag gärna det för ansvariga. Kalla mig gärna rättshaverist!

I dag tänkte jag framföra några av mina synpunkter, som handlar om spår, perronger och utrop till Trafikverket men se det gick inte. Mer om det senare.

I dag har jag varit på dagsutflykt och både rest ifrån och återvänt till Stockholm C.

Spårnumreringen, på spåren 10-19, är sedan några år ofattbart uppdelade på en A- respektive B-del. Jag har aldrig sett två olika tåg stå inne på samma spår. Det kanske förekommer i händelse av trafikkaos men i normalfallet är detta ett undantag.

Att anlända till Stockholm C söderifrån med X2000 innebär oftast ankomst till spår 17 eller 18. Med tillägget B som innebär att tåget kör halvvägs till Karlberg innan det stannar. De två första vagnarna har inte perrong fram till dörren utan där är en jätteglipa, vi snackar typ 3 dm, mellan tågdörren och perrongkanten.

Ibland upplyser ombordpersonalen om detta faktum före ankomst men oftast inte.

Varför tågen inte tillåts stanna mitt på perrongen är obegripligt eftersom det aldrig kommer ett till tåg bakom och eftersom stoppet för att släppa av passagerarna är kort innan tåget fortsätter ut till serviceplattformar ute på bangården.

I dag fick jag göra en hjälteinsats för att hjälpa en äldre dam av tåget. Vi satt i första vagnen och såg Solna tydligare än Stockholm när vi stannade på centralstationen. Damen hade inte fixat klivet över ”avgrundsdjupet” utan assistans.

Att avresa söderut från huvudstadens järnvägsknut kan förbrylla lika mycket. Att få veta att ens tåg går från spår 12 B innebär att man överhuvudtaget inte ser tåget när man kommer upp på plattformen. Trots att inget annat tåg står inne på 12 A så tillåts inte det enda tåget köra fram till ett normalt läge vid plattformen utan folk ska tvingas släpa väskor, hundar och ungar ett par hundra meter extra!?! Allt medan det vansinniga, automatiserade, fruntimret i högtalarna gapar om sådant som händer på en helt annan plats på stationen eller uppmanar oss att se upp för ficktjuvar. Men om henne, hon vars meddelanden är så galet felbetonade så att klockorna på landets stationer tvärstannar, har jag bloggat om förr. Vill bara påminna om att sättet hon säger ”Knivsta” på får mig att brista ut i asgarv. Varje gång!

Att spår 17/18 inte byggdes om redan innan Eldkvarn brann, för att folk inte ska riskera ramla ned mellan dörr och perrong, är ett mysterium som saknar vettigt svar! Att ensamma tåg inte tillåts stanna mitt på en plattform som inte används i övrigt är dito!

Nu till Trafikverket och dess kundtjänst; På hemsidan upplyses jag, och alla andra, som vill lämna synpunkter på perronger och spår att ”Semesterperiod för Kundtjänst 23 juni – 15 augusti” råder!

Tänk; Jag vet att statligt anställda i allmänhet har längre semester än vad de flesta ”vanliga” människor har men att Trafikverket bommar igen sin kundtjänst under två månader får väl ändå anses vara långt bortom rimlighetens gräns?

Visst, jag behöver bara vänta två dagar på att kunna sopa på mina synpunkter till det statliga verket från helvetet men de som hade synpunkter under midsommarhelgen har nu tvingats till två månaders knaprande på magsårstabletter!

Inte undra på att de företag som trafikerar järnvägsspåren i Sverige stångar sig blodiga över den usla järnvägen i landet som får deras tåg att försenas in absurdum!

Trafikverket ägnar sig fortsatt åt rena pajasfasonerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar