7 augusti 2016

Svenska Kyrkans begravningsbyråer vållar debatt!

SR Ekot berättar att Svenska Kyrkan bedriver egna begravningsbyråer trots att kyrkomötet avrått från detta vid ett flertal tillfällen.

Ulf Lerneus, direktör för Svenska begravningsbyråers förbund, påstår att kyrkan ägnar sig åt någon slags otillåten konkurrens och han ifrågasätter vem som orkar säga nej om kyrkoherden i ett förtroligt samtal rekommenderar det egna dödgrävarföretaget?

Att Lerneus är kritisk till konkurrens är ren och marknadsmässig självbevarelsedrift.

Begravningsbranschen är minst sagt lukrativ och jag tror att de flesta av oss vuxna någon gång råkat ut för tråkiga besked och sedan häpnat över summorna som erfordras för att få en älskad anhörig till den sista vilan.

Jag anser att Svensk Kyrkan gör rätt som erbjuder tjänsten och jag hoppas att ”Pastor Jansson” inte är lika närig som Lerneus tycks vara utan håller sig objektiv inför de sörjandes val av avslut.

Däremot är det märkligt att Svenska Kyrkan på sin hemsida inte talar om vad en begravning i deras regi faktiskt kostar. Jag kollade in Järfälla församling, som driver egen begravningsbyrå, och inte med en enda siffra framgår prislappen för den ”service” de erbjuder.

Jag tror att en majoritet anser att deras avlidne släkting eller vän inte kan värderas i pengar men samtidigt kan jag inte förstå att vi fortsatt ska skinnas på flera tiotusentals kronor bara för att vi vill ta farväl på ett anständigt sätt.

Det behövs absolut större konkurrens bland ”kistmäklarna” och här skulle Svenska Kyrkan med en hyfsad prislista kunna vara vägledande. Det är ju ändå de som påstår sig vara närmare Gud än någon annan och om Gud fick bestämma skulle han nog se till att kostnaderna för sörjande hölls på en nivå där tårarna bland sörjande var för den avlidne och inte för den egna ekonomin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar