21 oktober 2014

Om ryssen och raljerande svensk journalistik!

1982 arbetade jag på Mallorca med att ta hand om semestrande nordbor. Smarta telefoner eller ”nätet” var ännu inte uppfunnet. Vi som slet med, i alla fall stundtals, idioter till svenskar och danskar som knappt klarade av de mest basala tankar beroende på att de befann sig ett par hundra mil hemifrån, fick förlita oss på en nyhetsfax om dagen som i punktform kunde redogöra för de stora nyhetshändelserna. 

Således kunde jag berätta för mina gäster, i transferbussen på väg mot flygplatsen inför hemresan, om t ex Grace av Monacos hädanfärd i en bilolycka.

Slutet av sommarsäsongen präglades dock av ubåtsproblematik av en storleksmodell som vi i Spanien nog inte riktigt förstod. Jag själv drömde då mest om svensk senap, prinsesstårta och morsans pannbiffar!

Nu jagas det i skärgården igen och många tankar, både tre decennier gamla och dagsaktuella, surrar i mitt huvud.

Ja, självklart är jag övertygad om att det är Putins pojkar som trasslar till tillvaron för vårt, intill anorexi, bantade försvar!

Jag inser också att undervattensaktiviteten i Stockholms skärgård ger tillfälle för granskade, nyutnämnda, statsråd att hämta andan en stund. Det är synd för vem vet vilka vallöften som sviks i förhandlingar, vilka tv-licenser som inte betalats eller vilka förfärliga hemskheter Jonas Sjöstedt förhandlar till sig medan det svenska folket står och spejar ut över mörka, blåsiga, höstfjärdar?


Samtidigt börjar vanligtvis begåvade journalister skruva nervöst på sig och påstår rena dumheter!

SR Ekot:s Tomas Ramberg gör i dag en analys som går ut på att hela den pågående insatsen bara går ut på att militärledningen vill visa att de är viktiga.

Johan Croneman i DN babblar om ”rädslan för ryssen” i larviga ordalag och avslutar med drapan: ”Själv vill man helst säga vare sig bu eller bä – förrän man vet säkert. Verkar omodernt.”

Att Croneman använder våra sporthjältars ”man” i stället för att säga ”jag” är inte bara patetiskt! Det är uselt!

Både Ramberg och Croneman borde hålla sig för goda för att raljerande, på gränsen till landsförrädiskt, tralla om något varken de eller särskilt många andra vet ett skit om. Fram till motsatsen bevisas! 

1 kommentar:

  1. Det går inte att undvika att den massiva pressen kring den förmodade ubåten troligtvis kommer av nyhets-torka nu när allt möjligt efter valet har gåtts över redan....
    Tror du att det finns en rysk ubåt i Stockholms skärgård? Jag har gjort en omröstning på plusett: http://www.plusett.nu/omrostning-4617/tror-du-att-en-rysk-ubat-befinner-sig-i-stockholms

    SvaraRadera