26 juli 2012

Sjukt med bara flerbäddsrum!

Media påstår att patienter på rikets sjukhus helst vill bo i flerbäddsrum. Detta trots att många sjukhus bygger alltfler enkelrum.

Det visar en studie gjord av Sahlgrenska och Lunds universitetssjukhus.

Studien baseras på 16 st djupintervjuer med patienter och påstår sig därför, i generaliserande ordalag, stå för vad alla vi andra dryga 9 miljoner invånare tycker.

Jag kan bara gå till mig själv, utan att för den del tro att alla andra delar min uppfattning, och kan konstatera att när jag är risig vill jag vara ifred!

De fåtal gånger jag har tvingats övernatta hospitaliserad har jag gjort detta i flerbäddsrum. Vid ett tillfälle i ett könsmixat sådant.

Det är en tröst att studien nu ska fortsätta att intervjua de som faktiskt fått bo i enkelrum. Kanske borde de ansvariga bakom undersökningen lugnat sig tills även deras åsikter är undersökta?

Till dess undrar jag bara; Varför måste det vara antingen eller i frågan om hur stora rum våra sjukhus ska ha? Vad hände med alternativet att erbjuda både och?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar