27 juli 2012

Om saudier, magsjuka och kravställande!

DN berättar att Saudiarabien hotar (vad rädda vi blir!) med att dra sig ur OS.

Anledningen sägs vara att den kvinnliga judoamasonen Wodjab Shahrkhani eventuellt inte får tävla med sin hijab, slöja, på sig.

Utan att veta ett enda skit om kvinnlig judo men ändå anse mig vara tolerant när det gäller religionsutövning under ordnade, icke terroristiska, former kan jag tycka att saudiernas hot dels är lite väl sent inkommet, dels lite sött!

Jag inbillar mig att internationella judoförbundet, för det finns väl ett sådant, har stipulerade regler för hur en tävlingsdeltagare får/ska vara klädd.

Om inte hijab finns nämnd i reglerna som tillåten så borde frågan ha väckts av saudierna för mycket lång tid sedan. Inte några timmar före invigningen av OS!

Visst, ett antal islamtrogna kommer säkert att kritisera mig och hävda att jag inte hyser tillräcklig respekt för deras tro. Men i fallet med saudierna handlar det om regler inom sporten. Sedan ska naturligtvis Saudiarabien ha ett, åtminstone ett litet, plus i kanten för att de äntligen tillåter tjejer att representera dem vid ett OS.

Det hela påminner mig om en tid, för länge sedan, då jag arbetade på Arlanda.

Lika nedstämda som tjejerna var när de klev på Iran Airs jumbo till Teheran och var tvungna att dra på sig sin hijab, lika lättade var de vid återkomsten då samma hijab åkte av i samma ögonblick som de klev in i ankomsthallen. Det gällde inte alla men en överväldigande majoritet!

Samtidigt som ovanstående hot kommer Expressen med nyheten att mag- och tarmförbundet kräver befrielse från trängselskatten för de som är sjuka i mag- och tarmsjukdomar!?!

Jag har full förståelse för att det sannolikt inte är särskilt trevligt att ha hälsoproblem som gör att du måste nå en toalett på nolltid. Men därifrån till att kräva att få slippa trängselskatten är nog ändå steget lite väl långt.

Jag törs inte tänka på alla de krav som finansdepartementet måste ta ställning till om de godkänner de magsjukas krav.

Jag trodde att trängselskatten skulle avhjälpa just trängsel och i viss mån miljöproblem. Då duger det inte att börja utfärda undantag!

Även en magsjuk får nog snällt betala avgiften!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar