28 juni 2012

S-ordförande lägger kärleksveto!

Kärleken spirar mellan M och S i Kalmar!

I alla fall mellan två av deras medlemmar, Johan Persson (S) och Malin Peterson (M), kommunalråd resp oppositionsråd i den småländska kommunen.

Det är en rar liten romans tycker jag.

Det tycker däremot inte delar av det politiska etablissemanget.

Lena Hallengren, sossarnas ordförande i Kalmar, säger till SVT Smålandsnytt att "..det är helt klart att de inte kan fortsätta i sina nuvarande roller. För det är inte möjligt att två kommunalråd, som ska vara varandras politiska motpoler, kan ha ett förhållande".

Hallengren, mera känd för att som distriktordförande och firmatecknare för Kalmar läns SSU-distrikt på 1990-talet ha bluffat om medlemsantalet och på så sätt ha trixat hem för mycket bidrag, vinner med ovanstående uttalande troligen priset för årets mest inskränkta politikernonsens!

Moderaternas företrädare är betydligt mer nyanserad. Karl Holst, ordförande för Moderaterna i Kalmar konstaterar att Malin kommer att sitta kvar på sin post och att hans parti inte har synpunkter på hur sossarna hanterar frågan. Bra konstaterat!

Lena har inte ett förbaskade dugg att göra med vem som blir kär i vem. Eller är hon så till den milda grad korkad så hon tror sig ha rätten att bestämma vem som har rätt att förälska sig i vem. Kan vi förvänta oss en lista från Hallengren över yrkeskombinationer som inte är lämpliga i fasta förhållanden? Kan en åklagare vara kär i en advokat? En lokförare i en flygbolagsanställd?

Hallengrens socialdemokratiska stoppa-hindra-förbjuda-mentalitet är ingenting annat än ruggigt skrämmande!

10 kommentarer:

  1. Förklara för mig hur du får demokratiska värden att gå ihop här när ett kommunalråd (s) är tillsammans med ett oppositionsråd (m).Eller är du så urbota naiv att du tror att detta inte spelar roll för Kalmar politik. Se om du hittar senaste budgetdebatten i Kalmars kommunfullmäktige på webb eller protokolll så förstår du vad jag menar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förklara för mig varför två vuxna inte får tycka om varandra trots politiska meningsskiljaktigheter? Fatta vilken kul debatt de har kring sitt frukostbord. Å ändå kan de älska varandra. Kärleken är blind och en lokal partiordförande ska inte bannlysa de som älskar!

      Radera
    2. Det är inga problem alls att de älskar varandra, jättekul för dem. Även kul för dem med debatter kring frukostbordet. Men det är den OFFENTLIGA debatten jag menar.....

      Radera
    3. Såvitt jag vet är de flesta politiker med olika åsikter vid behov, som t ex i en talarstol, som hund och katt. Det hindrar dem inte från att kunna umgås utanför det politiska rummet.

      Radera
  2. Ge mig Ett exempel där två antagonister som är de högsta företrädarna för sina respektive partier LEVT IHOP och haft en debatt inom kommun/Riksdag. Hund och katt är en sak men kritisk granskning där man är beredd att föra en offentlig opposition mot sin äskade är en annan sak. Det är liksom demokratin vi pratar om här. Nämnda budgetdebatt i Kalmar senast var en total gåta utan oppositionell kritik över huvud taget. Detta har fått sin förklaring nu....

    SvaraRadera
    Svar
    1. En politiker som inte företräder sitt partis åsikter blir inte långlivad. Att skylla på ett kärleksförhållande är dock inget annat än trams! Och möjligen ett uttryck för svart- eller avundsjuka!

      Radera
    2. Men det är ju redan gjort. Men till skillnad från dig ser jag det så här: Hon har inte företrätt sina VÄLJARES åsikter. Moderaterna hade endast ett eget förslag på 8 milj av en total socialdemokratisk budget på 3 miljarder!!!!Nu förstår vi varför. Jag håller med dig, hon blir inte långlivad och det är ju precis det jag säger.Men att kalla mina åsikter trams är väl särskilt konstruktiv, eller?

      Radera
    3. Jag måste få komplettera min kollegas inlägg. Du verkar ju faktiskt inte ha förstått något av hur politik fungerar. Tror du på fullaste allvar att detta inte kommer påverka politiken i Kalmar? Om det skulle påverka så säger du att den personen inte blir långlivad. Men förstår du inte heller att själva misstanken att det inte skulle fungera räcker. Politik är en förtroendebransch! Låt endorfinerna flöda men håll dessa endorfiner borta från kommunalpolitikens beslutsvägar.Att sedan våra åsikter har med svart- eller avundsjuka att göra är ju en ganska löjlig kommentar (omoget). Snacka om att nedvärdera en annan människas åsikter till att endast framstå som löjliga.

      Radera
  3. Det är bara att konstatera: Ni delar inte min uppfattning och jag delar sannerligen inte er! Till skillnad från er gömmer jag mig dock inte under anonymitetens trygga filt! Tänka sig att en "kollega" nu också behöver stötta. Törs man ana att vi här har att göra med två Kalmar-politiker eller kanske bittra tjänstemän??

    SvaraRadera
  4. Nu kom du med en ytterligare antydning som inte har ett dugg med saken att göra? Anonymiteten är inget problem: Vi har liksom inget av de andra alternativen som är valbara. ta det lugnt: Jens Klasén och Mårten Stenbeck från Kalmar var namnen! Politisk intresserade och moderater men inte aktiva. Vi ser bara att vi röstat på en opposition som sitter i knät på socialdemokraterna nu. Du hakar upp dig på antydningar som ska förklara andra människors åsikter. Varför gör du det istället för att ta andra människors åsikter på allvar och bemöta dessa åsikter med dina egna åsikter istället för att försöka förlöjliga? Får vi antyda en sak: Du skriver själv att du är bitter. Kan det ha med saken att göra?

    SvaraRadera